Методична скарбничка





Творчі або проектні роботи
Загальновідомо, що творчі роботи відіграють велику роль як у навчанні іноземної мови, так і розвитку мовленнєвих та творчих здібностей учнів. Метод проектів передбачає творчість учнів, залучення їх до пошукової діяльності, дає можливість інтегрувати різні предмети, використовувати різні режими роботи учнів, організовувати навчання у співпраці. Самостійність учня у вивченні іноземної мови, наприклад у пошуку інформації, узагальненні, обговоренні, перетворює іноземну мову у джерело якісних перетворень особистості, розумового розвитку, формування вольових якостей, психологічної готовності до подолання труднощів, до творчого підходу. Метод проектів забезпечує особистісно-орієнтоване виховання і навчання. Проектна методика дає вчителю можливість створити ситуацію реального спілкування, що ґрунтується на спільній дослідницькій діяльності.
У своїй роботі творчі (проектні) роботи використовую під час вивчення кожної теми. Завдання для робіт підбираю таким чином, щоб вони відповідали сучасним вимогам до вивчення іноземних мов (комунікативна спрямованість, практичне значення, соціокультурний та соціолінгвістичний аспекти).
Сучасна методика приділяє велику увагу креативній, творчій діяльності учнів на уроках і вдома. Проектна робота – це ідеальна можливість для учнів використати свої знання англійської мови індивідуально і творчо, що дасть їм реальне відчуття власних досягнень.
Для написання проектних робіт даються різноманітні завдання, що передбачають як групову, так і індивідуальну роботу над проектом:
· Написати статтю, нарис у газету про проблеми забруднення у вашому районі (провести інтерв’ю з кількома громадянами, зробити фотознімки, дати опис проблеми);
· Зібрати інформацію та зробити нарис про захист тварин;
· Зібрати інформацію та фотознімки про досягнення спортсменів або спортивної команди вашого міста і написати нарис;
· Уяви, зроби малюнки й опиши своє місто в майбутньому.
Подібна робота дає можливість кожному учню виявити свої творчі здібності й схильності. Один робить фотографії, малює, оформляє постер, інший збирає інформацію, третій пише питання до інтерв’ю, четвертий узагальнює. Група загалом складає нарис, статтю, повідомлення. Учні бачать реально те, чого вони досягли у вивченні іноземної мови.
Проекти можуть бути:
· Інформаційні (написання доповіді);
· Дослідницькі (діаграми, графіки, дослідження);
· Продуктивні (газета, радіопрограма);
· Організаційні (клубна діяльність, вистави).
Стадії роботи над проектом:
· Допроектна робота
· Проектна робота
· Презентація проекту.
Кроки виконання проекту:
1. Визначення теми
2. Визначення кінцевого результату
3. Структура проекту
4. Визначення мовних вмінь, необхідних для виконання проекту
5. Збирання інформації
6. Співставлення та аналіз інформації
7. Презентація проекту
8. Оцінка проекту
Проекти забезпечують взаємодію з реальним світом, вимагають застосування певних знань та вмінь

Схема загального аналізу уроку іноземної мови

  • Цілеспрямованість уроку
1.1. Визначити тему уроку, місце уроку в тематичному циклі, тип уроку
1.2. Назвати цілі уроку: практичні, виховні, загальноосвітні, розвиваючі
1.3. Встановити відповідність поставлених цілей типу уроку та його місцю в тематичному циклі уроків
  • Структура та зміст уроку
2.1. Зафіксувати етапи уроку та їх послідовності
2.2. Встановити відповідність прийомів навчання основним цілям уроку
2.3. Оцінити раціональність співвідношення тренувальних і мовленнєвих вправ
2.4. Назвати допоміжні засоби навчання, що використовувались, оцінити їх доцільність та ефективність
2.5. Визначити розвиваючу, виховну, освітню цінність мовленнєвого матеріалу уроку і вправ, їх відповідність віковим інтересам учнів
  • Активність учнів на уроці
3.1. Визначити основні форми взаємодії вчителя та учнів на уроці, їх місце та ефективність
3.2. Назвати прийоми стимулювання мовленнєвої і розумової активності учнів
  • Мовленнєва поведінка вчителя
4.1. Визначити відповідність мовлення вчителя мовній нормі, його адаптованість до рівня підготовки учнів і вимог шкільної програми
4.2. Визначити ступінь володіння виразами класного вжитку
4.3. Оцінити чіткість і доступність формулювання вчителем завдань для учнів та зверненість його мовлення до учнів
4.4. Визначити доцільність використання рідної мови вчителем на уроці
4.5. Встановити співвідношення мовлення вчителя та учнів на уроці
  • Результативність уроку
5.1. Підсумувати те, чого навчались учні на уроці
5.2. Визначити відповідність рівня сформованості мовленнєвих навичок та вмінь поставленим цілям
5.3. Оцінити об’єктивність та мотиваційний потенціал виставлених вчителем оцінок

Схема поглибленого аналізу уроку іноземної мови

  • Цілеспрямованість уроку
1.1. Визначити практичну, виховну, розвиваючу, загальноосвітню цілі уроку
1.2. Встановити відповідність цілей уроку його місцю в ситуативно-тематичному циклі , типу уроку та етапу навчання
  • Структура та зміст уроку
2.1. Назвати етапи уроку
2.2. Співвіднести їх послідовність і розподіл у часі з поставленими цілями та віковими особливостями учнів і конкретними умовами навчання
2.3. Дати детальну характеристику зафіксованим етапам уроку
А. Початок уроку
· Визначити форму проведення уроку та оцінити мотиваційний потенціал, відповідність віковим особливостям і рівню мовної підготовки учнів
· Сформулювати навчальні завдання початку уроку та визначити їх зв’язок з цільовою установкою уроку
· Встановити відповідність використаних прийомів поставленим цілям
· Оцінити ефективність використаних засобів навчання
· Охарактеризувати мовленнєву поведінку вчителя
Б. Основна частина уроку (з урахуванням наявності конкретних ланок уроку):
Подача нового мовного матеріалу
· Визначити адекватність прийомів навчання етапам формування мовленнєвих навичок, труднощам засвоєння даного матеріалу і рівню підготовки учнів
· Оцінити рівень вмотивованості та мовленнєвої спрямованості подачі матеріалу, забезпечення мовленнєвої та розумової активності учнів
· Назвати використані прийоми поточного контролю та оцінити їх адекватність поставленим цілям
· Визначити виховний, освітній, розвиваючий потенціал використаних прийомів та їх відповідність віковим особливостям учнів
· Оцінити мовленнєва поведінку вчителя
Активізація дій учнів у використанні мовного матеріалу
· Встановити відповідність мовленнєвих одиниць та послідовності вправ етапам формування мовленнєвих навичок
· Визначити співвідношення не комунікативних і умовно-комунікативних вправ та оцінити його раціональність з урахуванням труднощів засвоєння мовного матеріалу
· Оцінити рівень вмотивованості та мовленнєвої спрямованості тренування
· Визначити прийоми активізації роботи всіх учнів та оцінити ефективність прийомів з урахуванням вікових особливостей учнів
· Встановити зв’язок урочного тренування з виконаним домашнім завданням, оцінити ефективність форм його перевірки
· Назвати використані допоміжні засоби навчання, оцінити ефективність та відповідність віковим особливостям учнів і рівню їх підготовки
· Визначити прийоми поточного контролю та оцінити їх адекватність поставленим завданням
· Визначити виховний, розвиваючий, освітній потенціал використаних прийомів навчання
· Оцінити мовленнєву поведінку вчителя
Практика учнів у спілкуванні
· Оцінити рівень вмотивованості та ситуативної забезпеченості іншомовного спілкування учнів
· Визначити відповідність методичних прийомів етапам розвитку мовленнєвих умінь
· Назвати прийоми активізації роботи всіх учнів
· Визначити адекватність прийомів контролю його об’єктам
· Встановити зв’язок урочної роботи з виконаним домашнім завданням та оцінити ефективність форм його перевірки
· Визначити виховний, розвиваючий, освітній потенціал використаних прийомів навчання
· Оцінити мовленнєву поведінку вчителя
В. Завершення уроку
· Оцінити своєчасність і чіткість пояснення домашнього завдання, його підготовленість проведеним урокам і мотивуючий потенціал
· Визначити забезпеченість усвідомлення учнями досягнутого рівня практичного володіння мовою
· Оцінити об’єктивність виставлених оцінок, їх мотиваційний і виховний потенціал
  • Результативність уроку
· Визначити ступінь успішності виконання плану уроку
· Встановити відповідність досягнутого на уроці рівня сформованості мовленнєвих навичок та умінь поставленим цілям
  • Рекомендації щодо удосконалення уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар